Marokańska zupa z bakłażana i pomidorów.

W dawnych czasach, kiedy byłem jeszcze młodym wegetarianinem, kupiłem sobie książkę (jedną z pierwszych na rynku)  z przepisami tej diety. Byłem przekonany, że był tam przepis na zupę bakłażanową! Podzieliłem się tym przekonaniem z Marzeną, kiedy omawialiśmy dania na ten tydzień. Mam teraz tę książkę w rękach - jest jak wehikuł czasu, zwłaszcza, że wysypują się z niej stare ulotki i rachunki... Niestety, nie ma w niej przepisu na zupę bakłażanową! Coś mi się przywidziało... Sięgnąłem więc w zastępstwie po inspirację w stronę północnej Afryki - tam wiedzą jak przyrządzić aromatyczne danie ze składników, które lubię. Decyzja była trafna. Zupa jest naprawdę bakłażanowa, choć może wygląda zwyczajnie i raczej pomidorowo. Kiedy jest chłodniejsza, bakłażan daje nieco grzybowy aromat. Po mocniejszym podgrzaniu ten efekt łagodnieje. Danie jest bardzo smaczne, pachnące i całkiem nieźle sycące. Zdecydowanie polecam!

Składniki:


  • 1 bakłażan
  • 2 szalotki
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 puszka krojonych pomidorów
  • 1/2 litra bulionu warzywnego
  • 1 cm kawałek imbiru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/4 łyżeczki kuminu
  • 1/2 łyżeczki kurkumy
  • 1/2 - 1 łyżeczka chili
  • 1 łyżka brązowego cukru
  • 1 łyżeczka soku z limonki
  • oliwa
  • sól i pieprz
  • ser typu feta
  • oliwki

Wykonanie:

  • Bakłażana przekroić wzdłuż na pół. Przecięte powierzchnie posmarować oliwą i oprószyć solą. Ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia wraz z nieobranymi szalotkami i czosnkiem. Skropić wszystkie warzywa oliwą i oprószyć solą od góry. Nakłuć bakłażana w kilku miejscach widelcem. Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na około 35 - 45 minut (do całkowitego zmięknięcia warzyw).
  • Wyjąć z piekarnika, ostudzić i wycisnąć miękki miąższ bakłażana, szalotek i czosnku do garnka. Dodać pomidory z puszki oraz bulion. Zagotować.
  • Dodać starty imbir, cynamon, kurkumę, kumin, chili i cukier. Gotować na małym ogniu 30 minut, po czym zmiksować ręcznym blenderem.
  • Przed podaniem dodać sok z limonki i ewentualnie sól do smaku. Na talerzu dodać plasterki fety, kilka oliwek i oprószyć pieprzem.





Komentarze

Prześlij komentarz