Sałatka śledziowa z burakami.

fińska sałatka rosolli
Rosolli, bo tak brzmi oryginalna nazwa tej sałatki, to tradycyjne fińskie danie bożonarodzeniowe. Jednak tak bardzo pasuje do mojego stołu wigilijnego, na którym dominują potrawy rybne, że bez wahania przystąpiłam do jej przygotowania. Bardzo odpowiada mi jej smak. Wykorzystuje się tu proste składniki, dostępne przez cały rok. Bez żadnych egzotycznych upiększeń :) Mój syn nie przepada za smakiem surowej cebuli i dla niego przygotowałam wersję ze sparzonym warzywem. Dzięki temu zabiegowi nabiera zdecydowanie łagodniejszego charakteru.



Składniki:


    fińska sałatka rosolli
  • 2 buraki
  • 2 ziemniaki
  • 2 marchewki
  • 2 cebule
  • 1 jabłko (1 łyżka soku z cytryny do skropienia jabłka)
  • 3 ogórki konserwowe
  • 2 płaty marynowanych śledzi
  • sos: 3 łyżki kwaśnej śmietany (u mnie 18%), 3 łyżki majonezu, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka cukru, sól, pieprz

Wykonanie:

  • Buraki umyć i gotować ze skórką do miękkości.
  • Marchew i ziemniaki umyć i gotować ze skórką do miękkości w osobnym garnku.
  • Ugotowane i wystudzone warzywa obrać ze skóry i pokroić w kostkę.
  • Jajka ugotować na twardo, wystudzić i pokroić w kostkę.
  • Cebulę obrać i pokroić w kostkę.
  • Jabłko obrać, wydrążyć gniazda nasienne, pokroić w kostkę i skropić sokiem z cytryny.
  • Ogórki konserwowe pokroić w kostkę.
  • Płaty śledziowe osuszyć z zalewy i pokroić w kostkę.
  • Z podanych składników przygotować sos.
  • Można podać w wersji jak na większym zdjęciu lub wymieszaną jak na zdjęciu mniejszym albo przygotować w formie sałatki warstwowej.



Komentarze