Fyrstekake - tarta migdałowa z Norwegii.

tarta migdałowaFyrstekake, czyli ciasto książęce z Norwegii to bardzo aromatyczny deser z nadzieniem migdałowym i dodatkiem kardamonu. Umilał nam dzisiejsze mroźne popołudnie. Tarta wymaga minimum wysiłku, a odwdzięcza się świetnym smakiem. Według przepisu powinno się użyć zmielonych migdałów, ja jednak zastąpiłam je drobno posiekanymi. Dodałam też mniej cukru, bo wydawało mi się, że ciasto będzie zbyt słodkie. Polecam!


P.S. Inspiracją był dla mnie przepis z tej strony.

Składniki:
tarta migdałowa

Ciasto:

  • 250 g mąki
  • 110 g masła
  • 80 g cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 75 ml śmietany kremówki 36%
  • 1 żółtko
  • szczypta soli

Nadzienie migdałowe:

  • 2 białka
  • 50 g masła (roztopionego)
  • 200 g zmielonych migdałów
  • 150 g cukru pudru
  • 1 łyżeczka zmielonego kardamony
  • szczypta soli

Ponadto:

  • 1 żółtko (roztrzepane, do posmarowania wierzchu)
  • cukier puder do oprószenia tarty 

Wykonanie:

  • Składniki na ciasto zagnieść. Podzielić na dwie części, mniejszą i większą. Owinąć folią spożywczą i chłodzić przez godzinę w lodówce. 
  • Białka ubić na sztywno. W drugim naczyniu połączyć pozostałe składniki. Przełożyć delikatnie pianę i wymieszać.
  • Formę na tartę natłuścić, schłodzone ciasto wyłożyć na spód (tą większą część), na to wyłożyć nadzienie migdałowe. Mniejszy kawałek ciasta rozwałkować, pociąć na pasy i układać na wierzchu, tworząc kratkę. Całość posmarować roztrzepanym żółtkiem.
  • Wstawić do piekarnika nagrzanego do 160°C i piec przez godzinę.
  • Wystudzoną tartę oprószyć cukrem pudrem.





Komentarze