Waniliowa szarlotka.

szarlotka na kruchym cieście
Waniliowa szarlotka jest ulubionym ciastem mojej córki. I wcale się temu nie dziwię, bo jest przepyszna. Niesamowite kruche ciasto, a do tego nadzienie jabłkowe o wyraźnie waniliowym aromacie. Jak dla mnie ideał, a dodam, że jabłeczniki wcale nie należą do moich ulubionych wypieków. Ostatnio upiekłam ją na spotkanie wigilijne w przedszkolu i tam też cieszyła się powodzeniem :) Było mi niezwykle miło z tego powodu. Mam nadzieję, że udało mi się Was przekonać do tego deseru. Polecam na święta, nie będziecie żałować :)


PS. Przepis pochodzi z tej strony.



Składniki:

Ciasto:

  • 150 g mąki pszennej tortowej
  • 150 g mąki pszennej krupczatki
  • 200 g masła (zimne)
  • 100 g cukru pudru
  • 1 jajko
  • szczypta soli

Nadzienie:
  • 1 kg jabłek
  • 1/3 szkl. cukru (lub więcej, jeśli jabłka są kwaśniejsze)
  • sok z jednej cytryny
  • 1 łyżka masła
  • 2 łyżki wody
  • 2 łyżki skrobi ziemniaczanej
  • ziarna z jednej laski wanilii

Wykonanie:

  • Składniki na ciasto zagnieść, a następnie chłodzić w lodówce przez godzinę.
  • Jabłka obrać, wydrążyć gniazda nasienne i pokroić na ósemki. Dodać sok z cytryny i wymieszać.
  • Na patelni rozpuścić masło, dodać wodę i cukier. Lekko podgrzewać, aby cukier się rozpuścił. Następnie dodać jabłka wraz z sokiem i smażyć do momentu aż owoce lekko zaczną się rozpadać.
  • Pod koniec smażenia dodać ziarna wanilii i delikatnie wymieszać.
  • Skrobię ziemniaczaną rozpuścić w kilku łyżkach wody, następnie dodać do gorących owoców i wymieszać. Powstanie gęste jabłkowe nadzienie.
  • Formę do tarty posmarować masłem. Ciasto podzielić na dwie części w stosunku 60/40. Większą część rozwałkować i przełożyć do formy. Na nią wyłożyć owoce i równomiernie je rozprowadzić.
  • Mniejszy kawałek ciasta rozwałkować i pokroić w paski, a następnie ułożyć je w szachownicę na owocach.
  • Wierzch ciasta posmarować roztrzepanym jajkiem.
  • Piec w temperaturze 190°C przez ok. 50 minut.

Komentarze