Bibimbap (wersja wegetariańska).

wegetariański bibimbap
Pobawiłem się w produkcję wegetariańskiej wersji bibimbapu na specjalne życzenie mojej córki, w której życiowych planach Korea zajmuje bardzo ważne miejsce (trzymam kciuki!!!). Mam nadzieję, że udało mi się zbliżyć do koreańskich smaków, a "pobawiłem się" w kontekście brzmienia nazwy dania wydaje mi się najlepszym określeniem ;) Potrawa jest równie smaczna, jak kolorowa (to często idzie w parze). Waham się, czy mogę napisać, że prosta. Z jednej strony właściwie bardzo prosta, ale z drugiej - jej przygotowanie wymaga dobrej organizacji pracy w kuchni, ponieważ tych kilka nieskomplikowanych składników trzeba mieć gotowe w jednym czasie. Pamiętajcie: organizacja i przygotowanie warsztatu ;) Ale warto! Teraz, kiedy opisuję danie, nabrałem wielkiej ochoty na jego powtórzenie - a więc do dzieła! :)
PS Z moją organizacją nie wszystko było idealnie, bo zapomniałem o dodaniu do porcji zdjęciowej jednego elementu... ;)
PPS W niewegetariańskiej podstawowej wersji występuje wołowina.
PPPS Pozostałe składniki również można wymieniać - ma być kolorowo, świeżo, wyraziście i smacznie!


Składniki (na 4 porcje):


  • 200 g suchego ryżu (krótki, kleisty)
  • 1 cukinia
  • 1 ogórek
  • 1 marchewka
  • kilka garści młodego szpinaku
  • 100 g grzybów (shiitake, boczniaki, pieczarki)
  • 100 g tofu (np. wędzone)
  • 100 g kiełków fasoli mung
  • 4 żółtka (lub całe jajka)
  • sól
  • olej do smażenia
Sos (wersja oryginalna):

  • 2 łyżki pasty gochujang
  • 1 łyżeczka sosu sojowego
  • 1 łyżeczka brązowego cukru
  • 1 łyżeczka oleju sezamowego
  • 1 łyżeczka przeciśniętego przez praskę czosnku
  • 1 łyżeczka prażonego sezamu
Sos (moja wersja):
  • 1 upieczona czerwona papryka bez skórki (posiekana)
  • 1 łyżka pasty paprykowej (węgierskiej lub portugalskiej)
  • 1 łyżka słodkiego sosu chili
  • 1 ząbek czosnku roztarty z 1/2 łyżeczki soli
  • 1 cm korzenia imbiru (starty)
  • 1 łyżeczka prażonego sezamu
  • 1 łyżeczka oleju sezamowego

Wykonanie:

  • Cukinię pokroić w cienkie plasterki i podsmażyć 5 minut na małej ilości oleju oprószając lekko solą.
  • Marchewkę pokroić w słupki lub cieniutkie paski i również tak samo podsmażyć.
  • Grzyby pokroić w plasterki - podsmażyć.
  • Tofu pokroić w większą kostkę - podsmażyć.
  • Szpinak podsmażyć bardzo krótko.
  • Kiełki (o ile nie są z puszki) krótko obgotować.
  • Ogórek obrać, pokroić w bardzo cienkie plasterki, posolić i odcisnąć po 10 minutach.
  • Ryż ugotować wg instrukcji na opakowaniu.
  • Oddzielić żółtka lub całe jajka usmażyć w formie sadzonych.
  • Na dno większej miseczki wyłożyć porcję gorącego ryżu i ułożyć na nim promieniście wszystkie składniki. Sos można wyłożyć jako jeden ze składników. Na środek wbić żółtko lub położyć usmażone jajko.
  • Wymieszać wszystko i jeść.

Komentarze

Prześlij komentarz