Hobbickie tartaletki z jeżynami.

tarta jeżynowa
"Hobbici zdążyli się umyć i wypić po pół sporego kufla piwa nim zjawili się pan Butterbur i Nob. W mig nakryli do stołu. Na kolację była gorąca zupa, zimne mięso, tarta z jeżynami, świeży chleb, masło, twarożek - słowem, proste, smaczne potrawy, jakich by się Shire nie powstydził, a tak swojskie, że nieufność Sama (znacznie już uśmierzona wybornym piwem) rozwiała się do reszty." Jeżeli w waszym egzemplarzu Władcy Pierścieni zamiast tarty jeżynowej występuje ciasto z jagodami, to znaczy po prostu, że macie jej polską wersję. W oryginalnej stoi jak byk: blackberry tart! Nie mam pewności, czy pan Barliman Butterbur (właściciel gospody "Pod Rozbrykanym Kucykiem" przyrządzał ją w ten sposób, co ja, ale właściwie, dlaczego nie? Mój sposób jest bardzo dobry, prosty i swojski (czyli hobbicki), a przede wszystkim bardzo smaczny! :) Muszę przyznać, że kiedy dowiedziałem się o zadaniu na ten tydzień (literacka kuchnia), pomyślałem - świetnie, to bardzo fajny, inspirujący temat. Potem jednak zacząłem się martwić - nie mogłem przypomnieć sobie żadnych konkretnych przepisów ze stron ulubionych książek. W końcu postanowiłem ograniczyć się do swojej ulubionej od zawsze lektury. Nawet jeśli nie ma tam przepisów, to czuję dobrze klimat hobbickiej kuchni i pasję do jedzenia tych Małych Ludzi. :)


Składniki:

ciasto:


  • 200 g mąki
  • 120 g masła w temperaturze pokojowej
  • 35 g skrobi ziemniaczanej
  • 80 g drobnego cukru
  • 2 żółtka
  • 1 łyżeczka startej skórki cytrynowej
  • szczypta soli
nadzienie:

  • 500 g jeżyn (świeżych lu rozmrożonych i odsączonych)
  • dżem jeżynowy lub z owoców leśnych (albo inny np. marmolada cytrynowa)
  • cukier
  • cukier puder

Wykonanie:

  • Utrzeć żółtka z cukrem na kremową masę. 
  • Dodać masło i dokładnie rozetrzeć.
  • Dodać skórkę cytrynową i sól. Wymieszać dokładnie widelcem.
  • Dodać mąkę i skrobię. Wymieszać widelcem a następnie ugnieść dłońmi i uformować kulę.
  • Zawinąć w folię i schłodzić przez 1/2 godziny w lodówce.
  • Podzielić ciasto na tyle części, ile mamy foremek (6 - 8). Rozwałkować na krążki i umieścić w natłuszczonych masłem foremkach.
  • Na spód każdej tartaletki wyłożyć warstwę dżemu, a niej ułożyć owoce jeżyn. Posypać cukrem.
  • Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 190 stopni i piec 20 - 25 minut.
  • Odczekać 20 minut i posypać cukrem pudrem przed podaniem. Można serwować z lodami.


Komentarze