Makowiec zawijany.

makowiec zawijany
Miał być "zmielony deser" i jest. Ku uciesze mojej drugiej połówki :) Kiedy zastanawiałam się jakiego mielonego składnika użyć do przygotowania czegoś słodkiego, od razu na myśl przyszedł mi mak. W drugiej kolejności migdały, ale tym razem wybrałam małe czarne ziarenka. Upiekłam klasyczną roladę makową, przywołującą klimaty świąteczne. Nie jestem specjalistką w tego typu deserach, ale uważam swój wypiek za całkiem udany. W czasie, gdy krzątałam się w kuchni pomiędzy ciastem drożdżowym a masą makową, wciąż po głowie plątało się wspomnienie makowej piegowatości. To jedno z moich ulubionych powiedzonek Maćka : )

Składniki:

Ciasto:

  • 1 i 1/2 szkl. mąki pszennej
  • 80 ml letniego mleka
  • 3 żółtka
  • 70 g masła (roztopionego)
  • 20 g świeżych drożdży
  • 3 łyżki cukru
  • szczypta soli

Wykonanie:

  • Z mleka, cukru i drożdży przygotować rozczyn. Pozostawić na 15 minut.
  • Dodać pozostałe składniki i wyrobić ciasto.
  • Odstawić do wyrośnięcia, aż ciasto podwoi swoją objętość.

Masa makowa:

  • 250 g maku (użyłam zmielonego)
  • 2 łyżki miodu
  • 80 g cukru
  • cukier waniliowy
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 50 g rodzynków
  • skórka otarta z pomarańczy
  • 1 łyżka miękkiego masła
  • 3 białka

Wykonanie:

  • Mak zalać gorącą wodą do przykrycia i odstawić. Po wystudzeniu dobrze odsączyć z płynu i dwukrotnie zmielić (użyłam już zmielonego, ta czynność wówczas odchodzi).
  • Do maku dodać pozostałe składniki i dobrze wymieszać. Białka ubić na sztywno, dodać do masy makowej i delikatnie wymieszać.
  • Wyrośnięte ciasto rozwałkować na prostokąt o grubości ok. 3 mm. Nałożyć masę makową, pozostawiając ok 2 cm ciasta z brzegu. Zwinąć w roladę, a końce założyć pod spód. Ciasto zwinąć w papier do pieczenia, pozostawiając ok. 1 cm luzu między ciastem a papierem.
  • Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180°C i piec ok. 40 minut.
  • Można roladę polukrować.

Komentarze

Prześlij komentarz