Pizza libańska.

sfeeha, lahm bi ajeen
Postanowiłem, że od dzisiaj będę robił już tylko taką libańską wersję pizzy! Miejmy jednak nadzieję, że do jutra mi przejdzie, bo to przecież  oznaczałoby koniec naszego pizzowego tygodnia ;) Pycha! Po prostu pycha :) Mielona wołowina, cebula i pomidory zawsze wychodzą podobnie i występują w ogromnej ilości dań, ale tutaj niby niepozorny dodatek pistacji i syropu z granatów powoduje, że dostajemy coś całkiem nowego i innego. Pistacje nie są ortodoksyjnym składnikiem libańskiej pizzy zwanej lahm bi ajeen lub sfeeha. Przyznaję, że sięgnąłem po nie zamiast orzeszków piniowych. Zrobiłem to jednak z premedytacją, bo uwielbiam ich kolor i smak i byłem przekonany, że dobrze zagrają w tym zestawie. I tak się stało. Jednak, co daje daniu ostateczny i wyjątkowy charakter, to syrop z owoców granatu (zwany także melasą) - kiedy skropiłem nim (dosyć obficie) wierzch mojej pizzy i spróbowałem pierwszy kęs, to natychmiast wiedziałem, że to jest właśnie to! :)

Składniki:
pizza bliskowschodnia

Na wierzch:

  • 200 g mielonej wołowiny
  • 1 czerwona cebula
  • 1 duży dojrzały pomidor
  • 3 - 4 łyżki passaty pomidorowej (przecieru)
  • garść pistacji
  • 2 - 3 łyżki syropu z granatów
  • 1/2 łyżeczki kuminu
  • 1/2 łyżeczki słodkiej papryki
  • 1/2 łyżeczki tymianku
  • 2 łyżki posiekanej natki pietruszki 
  • sól
  • oliwa
Ciasto:

  • 300 g mąki (najlepiej specjalnej z dużą zawartością semoliny)
  • 1 łyżeczka drożdży instant
  • 1 - 2 łyżki oliwy
  • 1 łyżeczka soli
  • 200 ml letniej wody

Wykonanie:


  • Cebulę pokroić w kostkę i zeszklić na oliwie ze szczyptą soli. Przełożyć do miski.
  • Na tej samej patelni podsmażyć  do zbrązowienia wołowinę (na większym ogniu) i dodać do cebuli.
  • Pomidora sparzyć, obrać ze skórki i pokroić w kostkę. Dodać do mięsa i cebuli.
  • Dodać przepołowione pistacje, kumin, paprykę, tymianek, natkę, passatę i sól do smaku.  Dobrze wymieszać.
  • W dużej misce wymieszać mąkę z solą i drożdżami. Zrobić pośrodku dołek i wlać oliwę i wodę. Wymieszać dobrze drewnianą łyżką. Jeśli ciasto jest zbyt mokre dodać trochę więcej mąki.
  • Przenieść ciasto na oprószoną mąką deskę i wyrabiać około 5 minut. Przykryć ściereczką lub folią i odstawić. Wyrastanie ciasta nie jest konieczne jeśli chcemy uzyskać cienką pizzę.
  • Piekarnik z blachą w środku rozgrzać do 250 stopni.
  • Papier do pieczenia posmarować lekko oliwą i uformować na nim z ciasta okrągły cienki placek. Z podanej ilości powinny wyjść dwa - około 25 cm.
  • Wyłożyć farsz na ciasto i przenieść całość na rozgrzaną blachę na najniższym położeniu.
  • Piec krótko - około 5 do maksimum 10 minut.
  • Gorącą pizzę skropić obficie syropem z owoców granatu i posypać dodatkową natką pietruszki (lub kolendry) i (opcjonalnie) cieniutko posiekaną czerwoną cebulą. Można również pokruszyć ostry biały ser.

Komentarze