Derkliki.

ciasto drożdżowe
A jednak wszystkie drogi prowadzą do..... kuchni ;) Moja druga propozycja w tym tygodniu to derkliki, czyli drożdżowe ciasteczka z serem. Mają one ponad stuletnią tradycję wypiekania. Trafiłam na nie, szukając w internecie informacji na temat spiskich słodkości. Bardzo lubimy ciasto drożdżowe, także długo się nie zastanawiałam czy je upiec.
Moje ciasteczka mają kształt okrągły, choć nadzienie serowe podobno bywa też ukryte w kopercie. Na pewno wypróbuję je, będąc na Spiszu, bo do tej pory jakoś nie było okazji. Tymczasem przedstawiam moją wersję tego przysmaku.


Ciasto

  • 450 g mąki pszennej
  • 25 g drożdży świeżych
  • 2 żółtka
  • 1/3 szkl. cukru
  • 70 g masła (roztopionego)
  • szczypta soli

Masa serowa

  • 250 g twarogu półtłustego (dwukrotnie zmielony)
  • 2 żółtka
  • 1/3 szkl. cukru
  • ziarna z jednej laski wanilii 
 
Wykonanie

  • Przygotować rozczyn z drożdży. Po wyrośnięciu połączyć z pozostałymi składnikami na ciasto i dobrze wyrobić. Pozostawić na ok. 1,5 godz. w ciepłym miejscu, aby podwoiło swoją objętość.
  • Twaróg, żółtka, cukier i ziarna wanilii  dobrze ze sobą wymieszać.
  • Wyrośnięte ciasto rozwałkować na grubość ok. 1 cm. Wykrawać okrągłym naczyniem ciasteczka. Ułożyć na blaszce, posmarować roztrzepanym uprzednio jajkiem, na wierzch nakładać łyżką kulkę masy serowej.
  • Wstawić do zimnego piekarnika, nastawić na 160°C i piec ok. 30 minut, aż się zrumienią. Smacznego!!!


Komentarze

Prześlij komentarz