Warzywa pieczone z miodem.

warzywa zapiekane
Warzywa pieczone z miodem - czy to pełnoprawne danie, czy tylko dodatek? Nie wiedziałem dopóki nie spróbowałem. Snułem wobec nich różne plany... Posypać po prostu pokruszonym bałkańskim serem? Upiec w towarzystwie zrumienionych wcześniej na patelni udek kurczaka? Podać na talerzu jako dodatek do pieczeni z sosem?
Jestem przekonany, że sprawdziłaby się każda z tych wersji.
Jednak ja, po zjedzeniu tego co na łyżce, nałożyłem sobie zaraz całą miseczkę i tylko się potem oblizywałem. Pycha. W moim daniu, tak jak w vege-pasztecie Marzeny,  również występują słodkie ziemniaki. Hmm, nie mogę sobie przypomnieć żebym robił zastrzeżenie co do narodowości naszych małych bohaterów dań? Zrobiłem? ;)  W końcu każdy kiedyś przybywa skądś i przed każdym stoi szansa by stać się domownikiem. By stać się czymś tak niezastąpionym jak nasze swojskie ziemniaki - także pochodzące z Ameryki...
Jeśli ktoś nie lubi miodu, może użyć syropu klonowego lub brązowego cukru (najlepiej muscovado).
Polecam spróbować z dodatkiem  gęstego bałkańskiego jogurtu.

Składniki:


    warzywa w misce
  • 2 duże marchewki
  • 2 duże pietruszki
  • 1 słodki ziemniak 
  • 1 zwykły ziemniak
  • 12 brukselek
  • 4 szalotki lub 12 cebulek perłowych
  • 1 - 2 łyżki miodu
  • 3 łyżki oliwy
  • 1 łyżka octu balsamicznego
  • 1 łyżeczka tymianku
  • 1 łyżeczka soli
Wykonanie:

  • Warzywa obieramy i kroimy na cząstki ok. 2 i 1/2 cm. 
  • Brukselki i cebulki perłowe kroimy na pół.
  • Marchewki, pietruszki i zwykłego ziemniaka gotujemy 5 - 10 minut.
  • Wszystkie składniki łączymy w dużej misce i dokładnie lecz delikatnie mieszamy.
  • Układamy warzywa w 1 warstwie  na blaszce lub w dużym naczyniu do zapiekania.
  • Wkładamy do piekarnika rozgrzanego do temp. 230 stopni i pieczemy około 20 minut pod folią i kolejnych 10 -15 minut bez przykrycia (sprawdzając czy brukselki się nie przypalają!) 

Komentarze

Prześlij komentarz