Cytrynowe ciasto kukurydziane.

ciasto z polenty
Dawno nie byłem tak zadowolony z efektów mojej kuchennej działalności. Nawet zanim spróbowałem, to już miałem przeczucie, że będzie dobrze. Kolor i zapach mi to powiedziały ;) Cytrynowe ciasto kukurydziane jest bardzo cytrynowe i nie bardzo słodkie. Ziarnistość polenty daje mu ciekawą strukturę, a migdały jeszcze ją podkreślają. W dziwny sposób ciasto wydaje się jednocześnie proste i złożone, ascetyczne i bogate. I nie jest to wyrazem dysonansu, a harmonijnej pełni. Zdecydowanie! Przygotowywałem ten bezglutenowy wypiek pierwszy raz i do tego w pośpiechu przed wyjściem na lotnisko (udało się i nawet kwiatki zdążyliśmy kupić ;)), ale z pewnością wkrótce to powtórzę. Koniecznie. I następnym razem spróbuję użyć włoskiego likieru limoncello do nasączenia ciasta. W ogóle myślę, że wprowadzenie do wnętrza dużej ilości kwaskowatego płynu jest sprawą kluczową.
PS Marzena ma rację: Maćkowi nie drgnęło serce do samego końca piłkarskich mistrzostw, bo i tak przecież wcześniej wiedział, kto wygra ;)
PPS Czy nie powinniśmy byli zrobić przypadkiem tygodnia portugalskiego?!


Składniki:


  • 200 g miękkiego masła
  • 120 g cukru
  • 150 g polenty (kaszki kukurydzianej)
  • 150 g mielonych migdałów
  • 3 duże jajka
  • 1 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • skórka otarta z 2 cytryn
  • sok z 2 cytryn
  • 80 g cukru pudru

Wykonanie:


  • Masło i cukier utrzeć na puszystą masę.
  • Wymieszać kaszkę kukurydzianą, mielone migdały i proszek do pieczenia.
  • 2 łyżki suchych składników i 1 jajko dodać do masła z cukrem i zamieszać.
  • Dodać pozostałą część suchych składników i resztę jajek, a następnie skórkę cytrynową i bardzo dokładnie wymieszać całość.
  • Formę do tarty wyłożyć papierem do pieczenia i posmarować lekko masłem.
  • Wyłożyć masę na formę i wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni. Piec 40 minut.
  • Ciasto wyjąć z piekarnika i ponakłuwać dosyć gęsto patyczkiem.
  • Polać syropem przygotowanym z soku cytrynowego i cukru pudru zagotowanych w małym rondelku. Zamiast syropu można użyć likieru limoncello (wersja dla dorosłych).
  • Pozostawić w formie do całkowitego ostygnięcia.

Komentarze