Kwas chlebowy.

przepis na domowy kwas,
Domowa produkcja kwasu chlebowego daje dużo satysfakcji. Jeszcze więcej emocji! Chodziłem wokół tego napoju ponad tydzień. W pewnym momencie przeżyłem nawet chwile grozy. Poprosiłem wtedy Marzenę żeby następnym razem przypomniała mi, że do eksperymentów z kwasem mam wynająć laboratorium ;) Nie zapytała co się stało i bardzo dobrze. Kto by tam chciał słuchać o myciu sufitu i praniu firanek... No ale w końcu mam! Pycha :) Jeżeli kupujecie czasem napój w plastikowych butelkach z etykietą "kwas chlebowy", to przestańcie. To słodka trucizna. Taki domowy, odpowiednio przyrządzony, nie dość, że świetnie smakuje, to jeszcze ma mnóstwo wartości zdrowotnych. Produkcja nie jest znowu taka trudna - trzeba po prostu zachować reżim. Zatem do ćwiczeń ;) Do lata wszyscy mamy szansę zostać mistrzami domowej produkcji tego genialnego napoju :)

Składniki:

  • 250 g razowego chleba na zakwasie (bez konserwantów i innych dodatków)
  • 2 i 1/2 litra wody (lub naparu miętowego)
  • 25 g świeżych drożdży
  • 1/2 szklanki cukru
  • kilkanaście rodzynek
Wykonanie:

  • Chleb pokroić na cienkie kromki i upiec w piekarniku do wysuszenia i zrumienienia.
  • Po przestudzeniu wrzucić chleb do miski lub kamionkowego naczynia i zalać ciepłą, przegotowaną wcześniej wodą. Pozostawić na 2 - 3 godziny.
  • Cukier i drożdże rozpuścić w letniej wodzie i dodać do chleba z wodą. Wymieszać i pozostawić pod ściereczką w temperaturze pokojowej na 24 godziny.
  • Przecedzić bardzo dokładnie (przez gęstą gazę, ręczniki papierowe) i przelać do wyparzonych butelek do 3/4 ich objętości. Do każdej butelki dodać 2 - 4 rodzynki. Porządnie zamknąć.
  • Pozostawić w chłodnym miejscu na 3 doby. Najlepiej w pozycji leżącej. 
  • Przy otwieraniu zachować ekstremalną ostrożność - odkręcać po milimetrze!
  • Podawać zimny, dosłodzony miodem lub cukrem.
  • Można przechowywać w lodówce do miesiąca.





'

Komentarze